VPP systém

VPP systém odpružení je jedinečná záležitost, kterou Santa Cruz používá na svých celoodpružených rámech.

Jak to bylo

První kolo Santa Cruz Tazmon vzniklo v polovině devadesátých let z nespokojenosti s tehdejší nabídkou kol. V té době totiž na trhu chyběly stroje, které by byly schopné nabídnout jak kvalitní jízdu do kopce, tak i ve sjezdu v drsném terénu. Tehdejší celoodpružené stroje se pohupovaly neustále a pokud si někdo chtěl koupit freeridové kolo, musel se smířit s faktem, že na kopec na něm vlastní silou kvůli pohupování nevyjede.

Vymyslet jméno značky nebylo nijak zvlášť těžké. Vymyslet systém odpružení, který by byl dokonale funkční, to už složité bylo. Lidem ze Santy se však podařilo na základě technologie  představené v roce 1995 Jamie Calonem a Jamesem Klassenem zplodit systém, který je dnes jedním z nejuznávanějších a plně funkčních – virtuální čep, anglicky Virtual Pivot Point. Kola jako Blur, Nomad, Tallboy, Bronson, 5010  či VP Free vítězí ve srovnávacích testech odborných časopisů a jezdci si nemohou vynachválit kvalitu odpružení těchto strojů. VPP však není jediným systémem, jejž značka prosazuje. Starý dobrý jednočep stále vládne světu lehkých mašin, například Superlightu či Hecklerovi. Zřejmě netřeba připomínat, že Santy patří k tomu nejexkluzivnějšímu a také nejdražšímu, co na našem trhu najdeme. Jejich stánek na světových výstavách pravidelně patří k nejvíce obléhaným.

Technologie VPP

Odpružená stavba Virtual Pivot Point vyvažuje proti sobě působící síly, čímž eliminuje nežádoucí pružení, aniž by ovlivňovala pohlcování rázů terénu. Hmotnost jezdce působící směrem dolů většinu kol stlačuje, což vyústí v nechtěné pohupování. Kola s technologií VPP však využívají patentované zavěšení zadní stavby na vahadlech, které mění chod zadní stavby z kruhového na vertikální. Tah řetězu pak působí proti pohybu vzniklému šlapáním. Vzhledem k tomu, že u VPP jsou síly vyváženy, kola Santa Cruz zůstávají citlivá vůči rázům přicházejícím z terénu. Z toho vyplývá, že u Blura, Nomada, VP Free či V-10 je možné efektivně šlapat, niž by se zadní stavba pohupovala a tím užírala energii výkonu jezdce, ale zároveň účinně pruží a pohlcuje nerovnosti. A to bez jakýchkoli lockoutů či dalších kompromisů.

VPP

Starší systém